استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در فرایند برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ, استراتژی یعنی « چگونه به اهداف دیجیتال مارکتینگ‌مان برسیم؟»

بنابراین, اهداف دیجیتال مارکتینگ شما یا کسب‌وکار شما, استراتژی دیجیتال مارکتینگ‌تان را هدایت می‌کند.

پس استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دنبال پیدا کردن بهترین روش‌ها و مسیرها برای رسیدن به اهداف دیجیتال مارکتینگ است. این روش‌ها و مسیرها همواره به دو موضوع اساسی و مهم در فرایند برنامه‌ ریزی اشاره دارد. موضوع اول اینکه روش‌ها و مسیرهای انتخابی باید بهینه‌سازی سود را مد نظر داشته باشد, موضوع دوم مربوط به رسیدن به اهداف با حداقل هزینه است. در مجموع استراتژی دیجیتال مارکتینگ‌تان باید کارآیی و اثربخشی را تواما برای رسیدن به اهداف دیجیتال مارکتینگ مد نظر داشته باشد.

اهداف دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه بتوانیم اهداف دیجیتال مارکتینگ را بهتر تعریف کنیم, بهتر است ابتدا دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق فناوری و رسانه‌های دیجیتال.

این تعریف توسط دکتر دیو چفی و همکاران ارائه شده است.

برای تحقیق پیرامون این تعریف به وب سایت ایشان مراجعه کنید.

البته در آموزش برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ ابعاد این تعریف را تشریح کرده‌ام. لازم به ذکر است که تعاریف مختلفی از دیجیتال مارکتینگ ارائه شده است؛ اما اهمیت این تعریف از این جهت است که دیجیتال مارکتینگ را از مارکتینگ (بازاریابی) جدا نمی‌کند. چنین تعریفی باعث می‌شود که هنگام تدوین و توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ موضوع یکپارچگی آن با استراتژی مارکتینگ را فراموش نکنیم. به همین ترتیب اهمیت داشتن برنامه و استراتژی مارکتینگ اهمیت پیدا می‌کند. اهمیتش به این دلیل است که مشتریان در چرخه حیات خودشان بین کانال‌های مختلف سویچ می‌کنند و اگر این دو به هم متصل نباشند, چرخه حیات مشتری منقطع و در نهایت ناتمام باقی می‌ماند که چنین چیزی ممکن است در نهایت عملکرد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین, تعریف ارائه شده این مفهوم را می‌رساند که هم دیجیتال مارکتینگ باید به مارکتینگ توجه داشته باشد و هم مارکتینگ به دیجیتال مارکتینگ. جمله آخر را یکبار دیگر بخوانید.

اما اهداف دیجیتال مارکتینگ

اهداف بخش مهمی از فرایند هر برنامه‌ریزی و استراتژی است.

البته تشریح دقیق آن بحث مفصلی است که برای یادگیری بیشتر می‌توانید به آموزش برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند اهداف دیجیتال مارکتینگ مختلفی را دنبال کند, مفهوم این, همان مفهوم هدایت استراتژی توسط اهداف است به برخی از مهمترین اهدافی که می‌تواند توسط استراتژی بازاریابی دیجیتال ردیابی شود اشاره می‌کنم. اهداف از یک کسب‌وکار به کسب‌وکار متفاوت می‌شوند. به طور مثال برخی از کسب‌وکارها اهداف فروش مستقیم بر روی رسانه‌های دیجیتال را دنبال نمی‌کنند.

جذب: معمولا اولین هدف بازاریاب اما نه اصلی‌ترین هدف.

بالا بردن تعامل و تعداد مشتریان بالقوه: در اینجا بازاریاب بر روی پرورش متمرکز می‌شود.

فروش: تمرکز بر روی افزایش فروش

حفظ: تمرکز بر روی تشویق مشتریان برای انتخاب مجدد برند


آموزش پیشنهادی

برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ (برنامه ریزی, تدوین و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ)

برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ

مطالب مرتبط

نظرات شما

دیدگاه ها بسته شده اند.

X
قالب ووکامرس