
استراتژی چیست
استراتژی چیست و چرا به آن نیاز دارید.
فرقی نمیکند کسب و کارتان چیست.
کسبوکار آفلاین دارید یا آنلاین. وقتی کسبوکاری دارید یعنی اهدافی دارید. بنابراین برای رسیدن به اهدافتان نیاز به استراتژی دارید. یک تعریف کلی در مورد استراتژی وجود دارد. استراتژی یعنی روشهای رسیدن به اهداف.
مثالی میزنیم تا معنای استراتژی را بهتر درک کنید. فرض کنید میخواهید ازتهران به مشهد بروید( هدفتان). فرض کنید برای رفتن به مشهد سه گزینه پیش رو دارید( روشهای رسیدن به هدفتان).این 3 گزینه عبارتند از: هواپیما, قطار و اتوبوس. فرض کنید قیمت بلیط هواپیما پانصدهزارتومان؛ قطار سیصدهزارتومان و اتوبوس دویستهزارتومان. از طرفی هم فرض کنید همه پولی که دارید سیصدوپنجاههزارتومان است. ( منابع در دسترستان). پس در اینجا فقط میتوانید با قطار یا اتوبوس به مشهد بروید.اما با هواپیما نمیتوانید به مشهد بروید چرا؟ چون منابع در دسترستان اجازه نمیدهد ازاستراتژی هواپیما استفاده کنید. فرضا ترجیح میدهید با قطار سفر کنید پس استراتژیتان میشود قطار!! یعنی روشی که با آن به مقصد میرسید. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که افراد هرروز در زندگی روزمرهشان آگاهانه یا ناآگاهانه با توجه به هدف و منابعشان از استراتژی استفاده میکنند.
استراتژی ثابت است یا متغیر؟
سوال مهمی و اساسی است.
استراتژی ثابت است یا متغییر و تحت تاثیر چه چیزهایی است.
خیلی ساده استراتژی متغییر است و مداوم باید تغییر کند. اما سوال این است که با توجه به چیزهایی باید مدام تغییر کند. پاسخ: اهداف و منابع در دسترس. دو فاکتور اصلی که استراتژیهایتان را تغییرمیدهند اهداف و منابع در دسترستان هستند. پس هنگام تدوین استراتژی حتما این دو فاکتور را مد نظر قرار بدهید.
در این پست تلاش شد تعریف ساده از استراتژی ارائه شود تا ذهنتان را برای ایجاد و توسعه استراتژیهای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال آماده کند. مبحث استراتژی بازاریابی و بازاریابی دیجیتال را در سایر پستها دنبال کنید.
مطالب پیشنهادی
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟