برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ

برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ

برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ

برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در این پست، به طور خیلی خلاصه در مورد چیستی برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ و اهمیتش صحبت خواهم کرد.

برای اینکه تعریف دقیق‌تری از برنامه‌‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ ارائه کنیم، ناگزیریم کلمات را از هم جدا کنیم تا به تعریف دقیق‌تری از «برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ» برسیم. بنابراین در این تعریف داریم؛ برنامه‌ریزی + دیجیتال مارکتینگ. «برنامه‌ ریزی» چیست؟ فرایند تدوین یک برنامه را برنامه‌ریزی می‌گوییم. اما «برنامه» چیست؟ برنامه یک طرح پیشنهادی دقیق برای دستیابی به هدفی یا انجام کاری است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاراگراف بالا، کلمه «برنامه‌‌ ریزی» همراه برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ را تعریف کردیم. 

اما هدف ما، تعریف «برنامه ریزی» نبود، بلکه رسیدن به تعریف دقیق‌تری از «برنامه‌ ریزی دیجیتال مارکتینگ»بود. بنابراین، ناگزیریم «دیجیتال مارکتینگ» را تجزیه کنیم تا به تعریف دقیقتری برسیم. بنابراین، داریم: «دیجیتال» + «مارکتینگ». برای رسیدن به تعریف بهتری از دیجیتال مارکتینگ باید ابتدا «مارکتینگ» را تعریف کنیم.

مارکتینگ [بازاریابی] چیست؟

مارکتینگ چیست؟ را توی گوگل تایپ کنید و روی سرچ کلیک کنید.

نتیجه؛ تعداد زیادی تعریف از مارکتینگ را خواهید یافت که برخی درست و برخی اشتباهند.

این عبارت را دو بار بخوانید: هر تعریفی از بازاریابی که ما را به مشتری نزدیک کند، تعریف درستی از بازاریابی است و هر تعریفی که ما را از مشتری دور کند، تعریف نادرستی از بازاریابی است. در بازاریابی با مشتری سروکار داریم و چون مشتری انسان است و انسان هم چند وجهی است؛ پس تعریف دقیقی از بازاریابی سخت است. به همین دلیل ما تعریفی از بازاریابی را می پذیریم که ما را مشتری نزدیک کند. شاید در آینده بازاریابی را علم شناخت انسان تعریف کنیم. علمی که به دنبال شناخت ابعاد روانی (نیازها، خواسته، ادراکات، نحوه تفکر، انگیزش) انسان و سپس ارزش آفرینی بیشتر برای انسان از یک طرف و از سوی دیگر برای کسب وکار خواهد بود.

تعریف بازاریابی

به دلیل مباحثی که در بالا به آنها اشاره شد، تعریفی از بازاریابی را انتخاب می‌‌کنیم که گرایش به سمت مشتری داشته باشد.

این تعریف توسط CIM  ارائه شده است.

بازاریابی (مارکتینگ) فرایندی مدیریتی که مسئول شناسایی، پیش‌بینی و تامین نیازهای مشتریان است.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

حال که به تعریف نسبتا دقیقی از بازاریابی رسیدیم، تعریف کردن «دیجیتال مارکتینگ» راحتر می‌شود.

تعریف زیر توسط دکتر دیو چافی و الیس چادویک ارائه شده است.

این تعریف از این جهت مورد علاقه من است چون به موضوع مهم «یکپارچگی» اشاره دارد. تعریف این است: دیجیتال مارکتینگ یعنی دستیابی به اهداف مارکتینگ از طریق کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتال.

و در آخر تعریف برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ

«فرایند تدوین برنامه‌ برای دستیابی به اهداف مارکتینگ یک کسب وکار با کمک کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتال».

 


آموزش پیشنهادی

برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ

مطالب مرتبط

نظرات شما

X
قالب ووکامرس