برنامه ریزی و طرح ریزی بازاریابی

برنامه ریزی و طرح ریزی بازاریابی

برنامه ریزی و طرح ریزی بازاریابی را ساده و منطقی یاد بگیرید.

یک برنامه و طرح کامل برای کسب وکارتان ایجاد کنید و جهش سریع را تجربه کنید.

سخت ترین قسمت ایجاد یک طرح یا برنامه این است که بدانید از کجا شروع کنید . اگر ندانید از کجا شروع کنید و چطور ادامه بدهید ممکن است طرحی که ایجاد می کنید کامل نباشد.

کسب کارهایی زیادی هستند که بدون برنامه و طرح تجارت می کنند. به احتمال زیاد این کسب وکارها برند نخواهند شد. برنامه و برنامه ریزی ضروری است. داشتن یک طرح به شما کمک خواهد اهداف خودتان را توسعه بدهید و آهسته رشد کنید و در نهایت تبدیل به پیشرو شوید. جالب است بدانید شرکت های ژاپنی طرح های 50 ساله هم دارند.

برندهای برتر مثل Dell , Amazon  ،Tesco  و Nike  برندهایی هستند  که از رویکردهای نوین برای حفظ و رشد خودشان استفاده می کنند . این برندها منعطف بودن شان را مدیون طرح های می دانند که ایجاد کرده اند و به مرور زمان توسعه داده اند.

برای بقا و رشد به چه طرح هایی نیاز دارید؟

طرح های مختلفی وجود دارند که در زمان و مکان مناسب به آنها نیاز خواهید داشت.

طرح های تجاری , طرح های بازاریابی , طرح های دیجیتال مارکتینگ , طرح  کمپین , طرح پروژه  و طرح شبکه های اجتماعی و …. . هر جایی که قرار است منابعی ( پول , افراد و زمان ) سرمایه گذاری شود بهتر است برای آن طرح ایجاد شود. چون طرح به شما کمک خواهد کرد منابع را راحتر مدیریت کنید و مسیرحرکت به سمت هدف را گم نکنید. علاوه بر اینها داشتن طرح به انعطاف پذیری و خلاقیت شما کمک خواهد کرد.

در اینجا ما بیشتر به صورت تخصصی در مورد طرح های تجاری و بازاریابی صحبت می کنیم . در بالاترین سطح ” طرح های تجاری یا شرکتی ” قرار دارند . صرف نظر از نوع و اندازه سازمان همه سازمان ها و شرکت ها برای موفقیت به طرح نیاز دارند . در سطوح بعدی طرح هایی مثل طرح های بازاریابی , دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی قرار دارند.

برای موفقیت باید این طرح ها را داشته باشید

داشتن طرح و برنامه به همه شرکت ها توصیه می شود .

شرکت های دولتی, خصوصی , شخصی , بزرگ , متوسط , کوچک و استارت تاپ ها همه و همه باید  طرح داشته باشند.

یکی از دلایل موفقیت ژاپنی ها داشتن طرح های 50 ساله برای رشد و توسعه در سطوح مختلف هست . طرح ها به لحاظ محدوده زمانی به کوتاه مدت , میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی می شوند . داشتن طرح خوب مزیت های زیادی دارد که به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

داشتن طرح چه مزیت هایی دارد

شاید تصور کنید چون شما یک کسب وکار کوچک دارید یا مبلغ سرمایه گذاری تان کوچک است نیازی به طرح ندارید. درست برعکس , داشتن طرح به کسب وکارهای کوچک یا تک نفره و نوپا  بیشتر توصیه می شود.

کسب وکارهای کوچک منابعی خیلی محدود و کمی در اختیار دارند. این دسته از افراد و کسب وکارها می خواهند با منابع محدود و کوچک شروع به فعالیت کنند. قطعا اگر نتوانند همین منابع اندکی که در اختیار دارند را در مسیر درست هدایت کنند به دلیل نداشتن پشتوانه و پول کم ممکن است اندک سرمایه شان از بین برود و ورشکست شوند و برای همیشه از صحنه رقابت حذف شوند.

داشتن طرح  بازاریابی چه کمکی می تواند به شما بکند:

شما بدون یک طرح بازاریابی  احتمالا نقاط قوت و ضعف تان را به طور دقیق نمی شناسید, از سهم بازارتان بی اطلاع هستید , مشتریانتان را دقیق نمی شناسید و آنها را بخش بندی نکرده اید و قادر نیستید پیشنهادهای متفاوت و هیجان انگیز به آنها بدهید , رقبایتان را نمی شناسید و نمی دانید آنها چقدر سهم بازار دارند و چگونه به مشتریان خدمات می دهند , از روندهای بازار بی اطلاع هستید, محصولات و خدمات را به بازار عرضه می کنید که بعد از مدت کوتاهی از صحنه رقابت حذف خواهند شد , منابع و قابلیت هایتان را دقیق نمی شناسید, چشم انداز و اهداف دقیق و روشنی تعریف نکرده اید که محرک کارمندانتان باشد, استراتژی های درستی انتخاب نکرده اید و تاکتیک های که مورد استفاده قرار می دهید  با استراتژی هایتان هماهنگ نیستند و نمی توانید کنترل مناسبی بر روی فعالیت های بازاریابی داشته باشید . در نتیجه نمی توانید بفروشید و دیر یا زود از بازار حذف خواهید شد.

خیلی واضح است که داشتن یک طرح خیلی ساده و راحت همه موارد و موضوعات کلیدی بالا را در یک بسته در اختیارتان قرار می دهد. حالا تصمیم با شماست که آینده کسب و کارتان را خلق کنید یا نه.

من توصیه می کنم امروز آینده تان را خلق کنید البته با داشتن یک طرح جامع و مستقل .

شاید فردا خیلی دیر شده باشد!


دوره های آموزشی پیشنهادی :

همچنین ببینید گواهینامه  استاندارد و تایید شده ” سیستم برنامه ریزی و طرح ریزی SOSTAC  ” از موسسه SOSTAC  انگلستان.

X
قالب ووکامرس