تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC

تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC

تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC

تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC و اهمیت آن در یک طرح.

خشت اول گر نهد معمار کج *  تا ثریا می‌رود دیوار کج.

تدوین پرفکت پلن‌های دیجیتال، با گام تجزیه و تحلیل شروع می‌شود.تجزیه و تحلیل برای دیجیتال پلنرها یا دیجیتال استراتژیست‌ها , حکم خشت اول معماری دارد که بقیه خشت‌ها نیز بر روی آن چیده می‌شوند. اگرخشت اول که تجزیه و تحلیل است را کج بگذارید؛ سایر خشت‌های طرح‌تان نظیر گام هدف گذاری و استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیز به تبع آن از مسیر درست خارج خواهند شد و تمام محاسبات‌تان را به هم خواهد ریخت.

تجزیه و تحلیل خوب به معنای موفقیت طرح کسب‌وکارتان است؛ تجزیه و تحلیل بد به معنای شکست طرح یا حتی کسب‌وکارتان است. تحلیل‌ها  بخشی حساس, مهم و ضروری همه پرفکت پلن‌ها هستند,  چرا که موفقیت سایر بخش‌های پلن مثل تدوین اهداف, تدوین استراتژی , تاکتیک , اقدامات و کنترل در گرو آن است.

تجزیه و تحلیل خوب  به معنای کنترل خوب اطلاعات و داده‌هاست. وقتی صحبت از اطلاعات و داده می‌شود؛ به مفهومی مهمی به نام یکپارچگی می‌رسیم. تمامی بخش‌های یک کسب وکار اعم از بخش‌های مالی  و فروش  باید به نحوی یکپارچه شوند که اطلاعات و داده‌های مهم و حیاتی را در کمترین زمان ممکن به “بخش بازاریابی” که قلب تپنده هرکسب‌وکاریست منتقل و بخش بازاریابی نیز با تحلیل داده‌ها تغییرات لازم را در طرح کلی بازاریابی اعمال نماید تا درصد شکاف به حداقل ممکن کاهش بیابد و اهداف تجاری محقق شوند.

تصویر بزرگ دیجیتال

تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC باید یک تصویر بزرگ دیجیتال ارائه دهد.

تجزیه و تحلیل دیجیتال باید به طور شفافی موضوعات کلیدی دیجیتال را مشخص کند.

این موضوعات کلیدی شامل: تحلیل و شناخت محصولات، سرویس‌ها و بازار‌های دیجیتالی‌ست که در آنها رقابت می‌کنید. بعد کلیدی دیگر شناخت دقیق اهداف فعلی دیجیتال و وضعیت فعلی شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال است؛ و در نهایت شناخت مشتریان دیجیتال فعلی, رقبای دیجیتال و منابع وقابلیت‌های دیجیتال است.

اجزاء تجزیه و تحلیل دیجیتال ( استپ پلن تحلیل دیجیتال)

تجزیه و تحلیل آنلاین عناصری دارد.

این عناصر به طور نزدیکی با یکدیگر در ارتباط هستند.

احتمالا به عنوان یک دیجیتال پلنر یا استراتژیست پلنر می‌خواهید بدانید؛ چطور یک تجزیه و تحلیل خوب,حرفه‌ای وجامع انجام بدهید. قطعا انجام یک تحلیل خوب مهارت و تخصص‌‌ حرفه‌ای‌تان را یک گام جلوتر از سایرین نگه می‌دارد. در ادامه اجزاء دقیق بخش تجزیه و تحلیل را تشریح خواهیم کرد. سعی کنید در عمق هر جزء بروید و آهسته آهسته مهارت تحلیلی‌تان را تقویت کنید. اگر قصد دارید تبدیل به دیجیتال پلنر حرفه‌ای بشوید ؛  از تحلیل سطحی و پراکنده اجتناب کنید. اجزاء یک تجزیه و تحلیل خوب عبارتند از:

» تحلیل عملکرد فعلی محصول، سرویس‌ها و بازارهای دیجیتال 

» تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد کلی دیجیتال مارکتینگ

»  تحلیل شکاف دیجیتال

» تحلیل مشتریان دیجیتال

» تحلیل رقبا دیجیتال

» تحلیل بازار و روندهای بازار دیجیتال (دانلود رایگان)

» تحلیل منابع و قابلیت‌های داخلی دیجیتال

» ایجاد ماتریس SWOT  و TOWS  دیجیتال( دانلود رایگان)

مشتریان دیجیتال

شما بعنوان یک پلنر و بازاریاب دیجیتال مارکتینگ باید یک طرح دیجیتال مشتری محور ایجاد کنید.

پلن دیجیتال مارکتینگ باید مشتری محور باشد نه محصول محور.

تحلیل مشتریان دیجیتال به طور خلاصه یعنی اینکه مشتریان فعلی دیجیتالتان چه کسانی هستند؟ چگونه با برند تعامل می‌کنند؟ از چه پلت فرم‌هایی استفاده می کنند و چه پروفایلی دارند؟

جهت تحلیل کامل مشتریان دیجیتال از راهنمای ” تک پلن تحلیل مشتریان دیجیتال” استفاده کنید.

رقبای دیجیتال

به همان اندازه که شناخت مشتریان مهم است، شناخت رقبا نیز مهم هست.

اگرمعتقد هستید شناخت رقبا مهم نیست باید بدانید که معنای رقابت را بخوبی درک نکرده اید.

یکی از مهارت های یک پلنر و بازاریاب حرفه ای تحلیل دقیق رقبا است. تا زمانیکه نتوانید ” رقابت” را به معنای واقعی درک کنید به یک پلنر تراز اول و جهانی تبدیل نخواهید شد. نادیده گرفتن رقابت به معنای نادیده گرفتن بازار است و می تواند مهلک و کشنده باشد. در گام تجزیه و تحلیل یک تصویر روشنی از رقبا دیجیتالتان ایجاد کنید و تلاش کنید به مرور زمان آن را شفافتر کنید . مشخص کنید رقبا دیجیتالتان چه کسانی هستند؟ چگونه رقابت می کنند؟ چگونه از آمیخته بازاریابی مثل قیمت, محصول و خدمات به مشتری استفاده می کنند؟ و چگونه خودشان را از سایر رقبا متمایز کرده اند؟ اگر هنوز رقبا خودتان را نمی‌شناسید و نمی‌دانید چگونه باید آنها را رصد کنید از تک پلن تحلیل رقبا دیجیتال استفاده کنید.

SWOT  دیجیتال

بخش پایانی گام تجزیه و تحلیل دیجیتال، تحلیل SWOT  است.

برای اینکه بتوانیم نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شناسایی شده در فرایند تحلیل را خلاصه سازی کنیم، باید یک ماتریس SWOT  ایجاد کنیم.

ماتریس SWOT  یافته‌های تحلیلی را خلاصه‌سازی و برای هر کدام از آنها استراتژی مشخص می‌کند.

راهنمای ایجاد یک SWOT  دیجیتال را به صورت رایگان دانلود کنید.

دانلود رایگان


استپ پلن تحلیل دیجیتال را یکجا دانلود کنید

مطالب مرتبط

نظرات شما

X
قالب ووکامرس