تحلیل رقبا دیجیتال

تحلیل رقبا دیجیتال

تحلیل رقبا دیجیتال برای رقابت در بازار دیجیتال

تحلیل رقبا دیجیتال برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، بهبود استراتژی و تاکتیک‌های دیجیتال.

قبل از هر چیز لازم است بدانید که تحلیل رقبا بخشی از استپ پلن تحلیل دیجیتال و پرفکت پلن دیجیتال است.

همانطور که در پست SOSTAC  اشاره کردیم و دیدید استپ پلن تحلیل دیجیتال شامل تحلیل محصول و بازار دیجیتال, تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد کلی دیجیتال مارکتینگ , تحلیل شکاف دیجیتال , تحلیل بازار و قابلیت‌های دیجیتال است.

تحلیل رقبا دیجیتال

به همان اندازه که  دیجیتال پلنر باید در مورد مشتریان دیجیتالش بداند, باید در مورد رقبا دیجیتالش نیز بداند. باید بفهمد رقبای دیجیتالش چه کسانی هستند؟ چگونه رقابت می‌کنند؟ و چگونه می‌خواهد با آنها رقابت کند؟

برای اینکه بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. باید مشارکت ایجاد کنیم. باید بتوانیم روابط درستی ایجاد , حفظ و تقویت کنیم. باید مشتریان وفاداری برای خودمان پرورش بدهیم. هر چه قدر مشتریان وفادارتری داشته باشیم, به همان میزان در گردونه رقابت موفق‌تر خواهیم شد.

برای ایجاد روابط بلند مدت ابتدا باید روابط را ایجاد کنیم. بعد از ایجاد کردن روابط باید فکر کنیم چگونه آنها را تقویت کنیم؟ اگر بتوانیم روابطی را که ایجاد کرده ایم به خوبی حفظ کنیم, توانسته‌ایم فرایند وفادارسازی مشتریان را به خوبی تکمیل کنیم.

برای اینکه بتوانیم روابط بهتری ایجاد کنیم،  ابتدا باید مشتریان را بشناسیم. مشتریانمان چه نیازها, خواسته‌ها و علایقی دارند که باید آنها را بشناسیم؟  تحلیل مشتریان دیجیتال به ما کمک می‌کند مشتریان را بهتر بشناسیم. همزمان با اینکه برای ایجاد و توسعه روابط با مشتریان تلاش می‌کنیم, نباید روابط با شرکاء استراتژیک را فراموش کنیم. وقتی رقبا دیجیتال راتحلیل می‌کنیم, باید همه کانال‌های ارتباطی آنلاین را مد نظر قرار بدهیم.

تحلیل رقبا چیست؟

تحلیل رقبا چیست؟

تحلیلی هدفمند که شاخص‌های کلیدی عملکرد, قابلیت‌ها, استراتژی‌ها و تاکتیک‌های آنلاین رقبا را تحلیل می‌کند.

تحلیل رقبا یک بخش کلیدی از تحقیق بازار است. چنین تحلیلی عمدتا بر روی بازاریابی ربایشی متمرکز است. که مراحلی نظیر جذب, تبدیل, نگهداری و رشد را زیر ذره بین میبرد. یکی از محاسنی که تحلیل رقبا ایجاد می‌کند, این است که موقعیت رقابتی کلی را بهبود می‌دهد و در نهایت استراتژی و روش دیجیتال مارکتینگ‌ را بهتر می‌کند. بسیاری از ارزیابی ‌هایی که در گام تحلیل رقبا انجام می‌شود با تجربه  و ارتباطات مشتری مرتبط است و این دو مورد عملکرد تجاری مثل فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکپارچه سازی را نادیده نگیریم

یکی از مواردی که غالبا هنگام تحلیل نادیده می‌گیریم یکپارچه سازی است.

وقتی رقبا دیجیتال را تحلیل می‌کنیم, نباید موضوع یکپارچه سازی را فراموش کنیم.

برای اینکه به سطح قابل قبولی از یکپارچه سازی برسیم به زمان و هزینه نیاز داریم که برندهای کمی به این مهم دست پیدا می‌کنند. نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کنیم این است که وقتی در حال تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ هستیم, تحلیل رقبا را در قسمت SWOT بیاوریم.

هدف از تحلیل رقبا

باید هدف از تحلیل رقبا را مشخص کنیم.

یکی از مواردی که کمکمان می‌کند تحلیل  بهتری انجام بدهیم, مشخص کردن هدف تحلیل است.

طبیعتا منابعی که در دسترس داریم مشخص و محدود است. سطح و عمق تحلیلی که انجام می‌دهیم بر روی منابع در دسترس‌مان تاثیر خواهد گذاشت. اهداف تحلیلی بزرگ و گسترده نیاز به منابع , هزینه و زمان بیشتری دارند. مثلا اگر بخواهیم در مرحله طراحی و توسعه وب سایت رقبا را تحلیل کنیم باید منابع بیشتری به این فعالیت تزریق کنیم, در مقابل تحلیلی که با هدف بازطراحی وب سایت انجام می‌دهیم به منابع کمتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است که قبل از اینکه تحلیل رقبا را شروع کنیم هدف آن را مشخص کنیم. از خودمان بپرسیم برای چه می‌خواهیم رقبا را تحلیل کنیم . نتایج آن کدام بخش از بازاریابی‌مان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به این سوال پاسخ بدهیم:

هدف از تحلیل رقبا چیست و با نتایجی که بدست می‌آوریم می‌خواهیم کدام قسمت از نتایج بازاریابی‌مان تغییر کند؟

فاکتورهای کمی و کیفی

فاکتورهای کمی و کیفی را مد نظر قرار بدهیم.

وقتی تحلیل رقبا انجام می‌دهیم نباید صرفا فاکتورهای کمی را مد نظر قرار بدهیم.

در کنار فاکتورهای کمی باید فاکتورهای کیفی را در تحلیل لحاظ کنیم. مثلا نرخ‌های تبدیل جزو فاکتورهای کمی  و آگاهی از برند و پیام‌های برندی که رقبا ارسال می‌کنند جزو فاکتورهای کیفی محسوب می‌شوند. فاکتورهای کمی و کیفی زیادی هستند که می‌توانیم در تحلیل مان وارد کنیم. برای شناخت بیشتر فاکتورهای تحلیلی از چارچوب برنامه ریزی استراتژیک PRACE  استفاده کنید.

رقبا مستقیم و غیرمستقیم

یکی از مباحثی که هنگام تحلیل رقبا با آن مواجه هستیم, بحث تحلیل رقبا مستقیم و رقبا غیرمستقیم است.

ما هم رقبا مستقیم داریم, هم رقبا غیر مستقیم.

باید رقبا مستقیم و غیر مستقیم مان را شناسایی و تحلیل کنیم. اولویت با شناسایی رقبا مستقیم است.

ابزارهای تحلیل رقبا

ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانیم با کمک آنها رقبا را در سطوح مختلف هدفگذاری شده تحلیل کنیم.

برخی از این ابزارها رایگان و برخی پولی هستند. در اینجا تعدادی از ابزارهای رایگان و پولی را معرفی خواهیم کرد.

ابزارهای رایگان

» Google Keyword Planner

» Google Trends

» Google Display Planner

» Ubersuggest

» Similarweb

» Majestic Seo , Moz , Ahrefs

برخی از ابزارهای پولی

» Rival IQ

» Meltwater

» Social Bakers

» Simply Measured

» Adthena

» چرخ ابزار ضروری دیجیتال

به خودمان برگردیم

بعد از اینکه رقبا را تحلیل کردیم باید خودمان را هم تحلیل کنیم. اگر قبلا خودمان را تحلیل کرده ایم می توانیم عملیات مقایسه را شروع کنیم. مقایسه داده ها  کمکمان خواهد کرد شکاف دیجیتالمان را شناسایی و بهبود بدهیم.


یک سطح حرفه‌ای‌تر!

تک پلن تحلیل رقبا دیجیتال” مهارت تحلیلی‌تان را یک سطح حرفه‌ای تر می‌کند.

تحلیل رقبا دیجیتال

مطالب مرتبط

نظرات شما

X
قالب ووکامرس