تصمیمات استراتژیکی در مقابل تصمیمات تاکتیکی در دیجیتال مارکتینگ

تصمیمات استراتژیکی در مقابل تصمیمات تاکتیکی در دیجیتال مارکتینگ

تصمیمات استراتژیکی در مقابل تصمیمات تاکتیکی در دیجیتال مارکتینگ

تصمیمات استراتژیکی در مقابل تصمیمات تاکتیکی و اهمیتش در برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ.

در پست تحلیل شکاف دیجیتال مارکتینگ در مورد اهمیت تحلیل شکاف در پرفکت پلن دیجیتال مارکتینگ و جایگاهش صحبت کردم.

تحلیل شکاف دیجیتال مارکتینگ، بخشی از استپ پلن تجزیه و تحلیل از پرفکت پلن دیجیتال مارکتینگ است. وقتی شروع به تحلیل شکاف برای پیدا کردن ریشه مشکلات می‌کنیم، تحلیل مورد نظر دو خروجی خواهد داشت. این دو خروجی تصمیم و تصمیم گیری است. اگر به اهمیت تصمیم گیری واقف هستید که وارد جزئیات نخواهیم شد. تصمیم گیری اینقدر اهمیت دارد که بزرگان زیادی از اهمیتش در مدیریت سخن گفته اند، تا جایی که هربرت سایمون مدیریت را معادل تصمیم گیری دانسته است. در بالا اشاره کردیم که تحلیل شکاف دیجیتال دو خروجی خواهد داشت؛ این خروجی ها دو تصمیم هستند در ادامه در مورش بیشتر خواهید فهمید.

تصمیمات استراتژیکی  و تاکتیکی در دیجیتال مارکتینگ

خروجی‌های تحلیل شکاف تصمیمات استراتژیکی و تاکتیکی هستند.

خروجی شکاف تصمیم استراتژیک است یعنی چه؟

در بالا اشاره شد که تحلیل شکاف برای پیدا کردن ریشه مسائل و مشکلات انجام می‌شود. وقتی شروع به برنامه‌ریزی بازاریابی دیجیتال می‌کنیم مسائلی و مشکلاتی  در مسیر برنامه‌ریزی به وجود خواهد آمد که باید آنها را بشناسیم. این مشکلات عمدتا بر روی محقق نشدن اهداف تعریف شده متمرکز است. وقتی نمی‌توانید به اهدافی که تعریف کرده‌اید دست پیدا کنید یعنی مشکلی در مسیر بوده است که مانع از رسیدن شما به اهداف تعیین شده گردیده است. اما این مشکلات چه بوده است؟  در پلن دیجیتال مارکتینگ این مشکلات یا استراتژیکی هستند یا تاکتیکی. باید برای مشکلات استراتژیکی تصمیمات استراتژیکی و برای مشکلات تاکتیکی تصیمات تاکتیکی اتخاذ کنیم.

اتخاذ تصمیم

تصیم برای پرکردن شکاف دیجیتال مارکتینگ  یا استراتژیکیست یا تاکتیکی.

استراتژیکی باشیم یا تاکتیکی؟

اینکه استراتژیکی باشیم یا تاکتیکی بستگی به مسئله‌ای دارد که شناسایی کرده‌ایم. ابتدا باید بفهمیم مشکل موجود استراتژیکی است یا تاکتیکی. از کجا فهمیم که مشکل موجود استراتژیکی است یا تاکتیکی.

مشکلات استراتژیکی، تصمیمات استراتژیکی

مشکلات استراتژیکی ناشی از تدوین استراتژی‌های بد است.

وقتی می‌خواهید مشکلات استراتژیکی را حل کنید نیاز به زمان بیشتری دارید؛ به عبارت دیگر بلندمدت هستند.

از لحاظ هزینه حل کردن مشکلات استراتژیکی پرهزینه و گران هستند و تغییرشان سخت است. وقتی  محصولات و خدمات دیجیتالتان را از رقبا متمایز نمی‌کنید، موقعیت یابی دیجیتال بدی انجام می‌دهید، بخش بندی نادرستی ایجاد می‌کنید و نوآور نیستید باید انتظار وقوع مشکلات استراتژیکی داشته باشید و آنها را با تصمیمات استراتژیکی حل کنید.

مشکلات تاکتیکی، تصمیمات تاکتیکی

مشکلات تاکتیکی ناشی از تاکتیک‌های بد هستند.

وقتی از آمیخته بازاریابی (7Ps) بد استفاده می‌کنید. از رسانه‌های ارتباطی دیجیتال مارکتینگ (شخصی، اکتسابی و پولی ) بد استفاده می‌کنید، وقتی رسانه‌های آنلاین و آفلاین را یکپارچه نمی‌کنید، وقتی برای کانال‌های ارتباطی آنلاین مثل سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال برنامه‌ ندارید و آنها را با بازاریابی محتوا یکپارچه نمی‌کنید؛ باید انتظار مشکلات تاکتیکی را داشته باشید و آنها را با تصمیم گیری تاکتیکی حل کنید.

مطالب مرتبط

نظرات شما

X
قالب ووکامرس