
سلسله مراتب پلنهای دیجیتال مارکتینگ
سلسله مراتب پلنهای دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن در موفقیت یک کسب وکار.
سازمانها، شرکتها و کسبوکارها انواع متفاوتی از پلنها دارند.
برنامهریزی در سطوح مختلف همه شبیه هم نیستند. یکی از اهداف برنامهریزی ایجاد یک پیش بینی مطلوب در مورد نتایج مطلوب در مقابل هزینه مجموعهای از اقدامات است. هرچند به شخصه بر روی تدوین پرفکت پلنهای دیجیتال مارکتینگ کار میکنم. اما درک سلسله مراتب پلنها برای دیجیتال پلنرها مهم است. برای همین هم سعی کردم در این پست به طور خلاصه سلسله مراتب پلنها را تشریح کنم.
لازم به ذکر است که این سلسله مراتب توسط دکتر دیو چافی ارائه شده است.
همانطور که اشاره کردم, در اینجا هدف این نیست که هر سطح از پلنها را به طور کامل تشریح کنم. احتمالا با دیدن این نمودار درک بهتری نسبت به نیازتان به انواع پلنها پیدا خواهید کرد. ممکن است درحال حاضر در هیچکدام از سطوح برنامهریزی نباشید، یعنی اینکه هیچ پلنی نداشته باشید. همین که اینجا هستید؛ یعنی اینکه تلاش میکنید یک پلن ایجاد کنید. و این خوب است.
اولویت بندی
شناخت سلسله مراتب پلنها کمکتان میکند نیازتان را بهتر شناسایی کنید.
تصمیم گیری در مورد اینکه ابتدا وارد کدام سطح از برنامه ریزی شوید کمی سخت است.
هر چه یک کسب وکار بزرگتر باشد، راحتر میتواند وارد سطوح برنامهریزی بیشتری شود و بالعلکس. هر چند تدوین پلن در هر سطح کار چندان پیچیدهای نیست ولی پیاده سازی پلنها و استراتژیها نیاز به منابعی دارد که ممکن است پیاده سازی پلنها را با محدودیت روبرو کند. بنابراین اگر در وضعیتی هستید که هیچ پلنی ندارید بهتر است با توجه به نیاز فعلیتان وارد یک سطح از برنامه ریزی شوید. مثلا اگر چنانچه دیجیتالی صرف هستید بهتر است یک پلن دیجیتال مارکتینگ مستقل ایجاد کنید. یا اگر کسب وکار شما مولتی چنل(Multichannel) است بهتر است یک پلن مولتی چنل برای خودتان ایجاد کنید.
سلسله مراتب پلنهای دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در تصویر می بینید بالاترین سطح پلن، تدوین یک بیزینس پلن است.
بیزینس پلن
در بیزینس پلن مواردی مثل بازار, ابعاد مالی, خدمات و سرویسها، ماموریت، چشم انداز، موقعیت مکانی و استراتژی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
مارکتینگ پلن
در مارکتینگ پلن مواردی نظیر مزیت رقابتی، رقبا، مشتریان و شاخصها تحلیل میشوند. اهدافی و استراتژیهایی که در مارکتینگ پلن تدوین میشوند از چشم انداز و اهداف بیزینس پلن پشتیبانی میکنند.
دیجیتال مارکتینگ پلن
سطح بعدی برنامهریزی تدوین یک دیجیتال مارکتینگ پلن است. بخشی از اهدافی که در مارکتینگ پلن تدوین شده است؛ توسط دیجیتال پلن پشتیبانی میشود. من بر روی دیجیتال مارکتینگ پلن متمرکز هستم.
دیجیتال کامیونیکیشن پلن
در نهایت دیجیتال کامیونیکیشن پلنهایی هستند که از دیجیتال پلنها پشتیبانی میکنند.
اینها همان پرفکت پلنهای سئو، کانتنت پلنها, سوشال مدیا پلنها؛ ایمیل مارکتینگ پلنها و ادز پلنها هستند.
یکپارچهسازی
یکپارچهسازی در سلسله مراتب پلنهای دیجیتال مارکتینگ خیلی مهم است.
پلنها نباید به نحوی تدوین شوند که هر کدام مسیر جداگانهای را طی کنند و هر کدام به مسیر خودشان بروند بلکه باید یکدیگر را تقویت و پشتیبانی کنند.