
ماتریس BCG برند مارکس اند اسپنسر
ماتریس BCG برند مارکس اند اسپنسر و تحلیلی کوتاه در مورد آن.
قبلا در مورد ماتریس BCG یا ماتریس سهم رشد صحبت کردیم.
همانطور که اشاره کردیم, ماتریس بوستون یک ابزار تحلیلی استراتژیک است که با کمک آن میتوانید محصولات, خدمات, بازارها و واحدهای تجاری استراتژیک تان را تحلیل کنید. اساسا این ماتریس برای سازمانهای بزرگ که محصولات و بازارهای زیادی دارند استفاده میشود, اما کسبوکارهای کوچکتر نیز میتوانند اهداف رشدشان را با کمک این ماتریس برنامهریزی کنند. ماتریس بوستون یک ابزار تحلیلی استراتژیک است که چهار گزینه استراتژیک برای تحلیل پرتفولیو ارائه میدهد:
♦ سگها: محصولات و بازارهایی که در این قسمت از ماتریس قرار میگیرند سهم بازار و رشد کمی دارند. کسب وکارها معمولا محصولات سگی را حذف و از بازارهای سگی خارج میشوند. البته اگر محصولات و بازارهای سگی بدون سرمایه گذاری بیشتر, سودآوری حداقلی داشته باشند حفظ میشوند.
♦ علامتهای سوال یا بچههای مشکل دار: محصولات و بازارهایی که در این قسمت از ماتریس قرار می گیرند رشد بالا ولی سهم بازار کمی دارند. این محصولات و خدمات به شرط اطمینان از سودآوری حفظ و سرمایه گذاری در آنها انجام میشود.
♦ ستاره: محصولات و بازارهای ستارهای سهم بازار و رشد بالایی دارند. سرمایهگذاری زیادی در این محصولات و بازارها انجام میشود تا رشد و سهم بازارشان ادامه پیدا کند تا تبدیل به گاوهای شیرده شوند.
♦ گاوهای شیرده: گاوهای شیرده سهم بازار بالا ولی رشد کمی دارند یا اصطلاحا بالغ شده اند. سرمایهگذاری در این محصولات, بازارها یا واحدهای تجاری در حد حفظ عملیات و وضع موجود به منظور بهره برداری حداکثر از آنهاست. در اینجا نباید گاوشیرده را بکشید, بلکه باید شیرش را بدوشید.
ماتریس بوستون مارکس اند اسپنسر
ماتریس BCG برند مارکس اند اسپنسر(M&S) .
در اینجا تحلیل کوتاهی از برخی از محصولات MarkandSpencer خواهیم داشت.
مارکس اند اسپنسر یک خرده فروش انگستانی است که طیف متنوعی از محصولات دارد. این خرده فروشی با هدف توسعه برند خودش با برندهای زیادی مشارکت میکند.
Autograph سگ مارکس اند اسپنسر
برند Autograph مارکس اند اسپنسر یک برند سگی است.
این برند زیر مجموعه خط لباس مردانه و زنانه میباشد.
همانطور که در بالا اشاره کردیم محصولات سگی مشروط بر اینکه بدون دریافت نقدینگی حداقل سودآوری را داشته باشند حفظ خواهند شد. در اینجا مارکس اند اسپنسر تلاش میکند علیرغم اینکه این برند سگی است با استفاده از نقاط قوت ( قدرت برندی که دارد) با قیمتهای پرمیومی سودآوری آن را برای شرکت حفظ کند.
FOOD علامت سوال مارکس اند اسپنسر
بخش FOOD مارکس اند اسپنسر در این بخش قرار داد.
این شرکت در حال حاضر بیش از 280 فروشگاه Simply Food در انگلستان دارد.
مارکس اند اسپنسر برای توسعه برند و با هدف دسترسی بیشتر Simply Food را به صورت مشارکتی با BP راه اندازی کرده است. فروشگاه Simply Food مارکس اند اسپنسر طیفی از ساندویچها, اسنکها , غذاهای حاضری, سبزیجات و نوشیدنی ها را به مشتریانش عرضه میکند. هر چند یک یک سوپرمارکت بزرگ نیست. برند Simpy Food این شرکت در حال رشد است ولی سهم بازار کمی در اختیار دارد.
Lingerie ستاره مارکس اند اسپنسر
برند Lingerie زیر مجموعه خط لباس زیر زنانه مارکس اند اسپنسر است.
هر چند این برند یکی از برندهای قدیمی این شرکت است, ولی هنوز هم در حال رشد است و رشد و سهم بازار بالایی را در اختیار دارد.
Classic گاو شیرده مارکس اند اسپنسر
محصولات Classic مارکس اند اسپنسر سهم بازار بالا ولی رشد بازار کمی دارند.
شرکت تلاش میکند با حداقل سرمایه گذاری بر روی این خط حداکثر بهره برداری از آن را بکند.( بدون کشتن گاو, شیرش را بدوشد).
به عنوان نکته آخر اینکه ماتریس بوستون یک ابزار تحلیلی استراتژیک است که به ما کمک میکند, نقدینگیمان (سرمایه در گردش) را بهتر مدیریت کنیم.
یک سطح حرفهایتر شوید!
واحد آموزشی “ تک پلن تحلیل محصول و بازار ” مهارت تحلیلی دیجیتال مارکتینگ شما را وارد سطح حرفهایتری میکند.