ماتریس GE

ماتریس GE

ماتریس GE یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی است.

ماتریس GE تحلیلی را فراهم می‌کند که نحوه سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند.

قبلا دو ابزار تحلیل محصول(واحدهای تجاری استراتژیک) و بازار یعنی ماتریس بوستون و ماتریس آنسوف را معرفی کردیم. اگر این پست‌ها را مطالعه کرده باشید, احتمالا توانسته‌اید بازارها و محصولاتتان را تحلیل کنید. اگر نتوانسته‌اید, از ” واحد آموزشی توسعه محصول و بازار آفلاین و آنلاین” برای ایجاد پلن توسعه محصول و بازارتان استفاده کنید. ماتریس جنرال الکتریک توسط GE و مک کینزی توسعه داده شده, اساسا این مدل برای کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ طراحی شده ولی ‌می‌توانید با تکنیک‌هایی, از آن برای شرکت‌های کوچک نیز استفاده کنید. به طور کلی اگر محصولات زیاد در بازارهای زیادی دارید, می‌توانید از آن برای شناسایی اینکه کدامیک از محصولات یا واحدهای کسب‌وکار را حذف و بر روی کدامیک سرمایه گذاری, استفاده کنید. ماتریس جنرال الکتریک دو بعدی کلیدی را درگیر می‌کند. این دو بعد ” جذابیت بازار” و ” قدرت واحدهای تجاری یا محصول” است.

اولویت سرمایه‌گذاری با کدام محصول یا واحد استراتژیک است؟

ماتریس GE برای کمک به بازاریابان  جهت ارزیابی اولویت سرمایه‌گذاری‌ها طراحی شده است.

دلیل اولویت بندی منابع محدود در دسترس شرکت‌هاست.

ماتریس جنرال الکتریک ریسک انتخاب محصولات یا واحدهای هم رده جهت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. هر چند با کمک ماتریس بوستون توانستید تا حدودی موقعیت محصولات و واحدهای تجاری‌تان را شناسایی کنید, که این شناخت منجر به این شد که بتوانید نقدینگی که در اختیارتان هست را چگونه تخصیص بدهید. مثلا فهمیدید که به محصولات یا واحدهای تجاری که در بخش علامت سوال قرار دارند با احتیاط پول تزریق کنید و همچنین به محصولات ستاره‌ای جهت حفظ رشدشان کمافی السابق پول بیشتری تزریق کنید تا تبدیل به گاوهای شیرده شوند. اما اگر بخواهید دقت انتخابتان را بالاتر ببرید تا ریسک تصمیم‌گیری‌تان کاهش پیدا کند باید معیارهای بیشتری غیر از ” نرخ رشد” و ” سهم بازار” را در تحلیل‌تان وارد کنید. ماتریس مک کینزی کمک‌تان می‌کند این کار را راحتر انجام بدهید. این معیارها در دو دسته طبقه می‌شوند که عبارتند از: جذابیت و قدرت واحد تجاری یا محصول.

معیارهای ماتریس جنرال الکتریک

ماتریس GE دو معیار را درگیر می‌‌کند. دسته اول معیارهای جذابیت هستند.

دسته دوم , معیارهای قدرت محصول یا واحدهای تجاری هستند.

هرچند نمی‌توان معیارهای ثابتی برای این دو دسته از معیارها تعریف کرد, ولی معیارهای متداولی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر احساس کردید با توجه به نیاز کسب‌وکار و صنعت‌تان معیاری را اضافه یا کم کنید, حتما این کار را انجام بدهید. معیارهای مرتبط به جذابیت عبارتند از 1. نرخ رشد 2. اندازه صنعت 3. سودآوری صنعت 4. ساختار صنعت 5. تغییرات چرخه حیات محصول 6. تغییرات در تقاضا 7. روند قیمت‌ها 8. فاکتورهای کلان محیطی 9. فصلی بودن 10. دسترسی به نیروی کار11. بخش بندی بازار و معیارهای قدرت رقابتی 1. سهم بازار کلی 2. رشد سهم بازار در مقایسه با رقبا 3. قدرت برند 4. وفاداری مشتری.

ماتریس جنرال الکتریک در یک مثال!

چگونه ماتریس جنرال الکتریک ایجاد کنید.

برای ایجاد ماتریس جنرال الکتریک یک جدول 9 خانه‌ای ایجاد کنید.

جدول ایجاد شده باید مشابه جدول زیر باشد. محور عمودی را جذابیت بازار و افقی را قدرت رقابتی نامگذاری کنید.

ماتریس GE

در مورد نحوه تکمیل این ماتریس, فیلم آموزشی زیر را ببیند و ادامه آموزش را بر روی این فیلم دنبال کنید.


یک سطح حرفه‌ای‌تر شوید!

واحد آموزشی “ تک پلن توسعه محصول و بازار آنلاین و آفلاین ” مهارت تحلیل بازاریابی‌تان را وارد سطح حرفه‌ای‌تری می‌کند.

ماتریس بوستون یا ماتریس BCG


مطالب پیشنهادی

ماتریس آنسوف

ماتریس بوستون

تجزیه و تحلیل در مدل SOSTAC

تحلیل عملکرد محصول و بازار

مطالب مرتبط

نظرات شما

X
قالب ووکامرس