
هدف گذاری در مدل SOSTAC
هدف گذاری در مدل SOSTAC و اهمیتش در پلنها.
در پست SOATAC مختصری در مورد این سیستم صحبت کردم.
قبلا اشاره کردم که نقطه شروع تدوین پلنها، انتخاب یک سیستم و چارچوب مناسب هست. سیستم SOSTAC را از این جهت برای تدوین دیجیتال مارکتینگ پلن انتخاب کردیم زیرا، این سیستم جامع ، ساده و منطقی هست. یکی از اصلیترین گامهای این سیستم، گام تجزیه و تحلیل است که قبلا در موردش صحبت کردم. ضمنا اگر میخواهید اولین گام تدوین پلن دیجیتال مارکتینگتان را درست و اصولی بردارید، میتوانید از واحد آموزشی استپ پلن تجزیه و تحلیل دیجیتال استفاده کنید.
بعد از تجزیه و تحلیل
یکی از ویژگیهای سیستم ساستک، فرایندی بودن آن است.
این ویژگی یعنی اینکه تمام مراحل این سیستم به هم پیوسته هستند نه مجزا.
دوم اینکه براحتی میتوانیم به مراحل قبل بازگردیم و تغییرات مورد نظرمان را بر روی سیستم اعمال کنیم. پیشنیاز گام هدفگذاری ، گام تجزیه و تحلیل است. گام تجزیه و تحلیل از این جهت مهم است که در انتها، منتج به ایجاد یک SWOT خاص دیجیتال خواهد شد. SWOT دیجیتال، خلاصهای از یافتههای تحلیلی ست که نقاط قوت و ضعف (درونی) و فرصتها و تهدیدهای( بیرونی) پیش روی کسب وکار در فضای دیجیتال را لیست میکند. بر مبنای همین لیست ایجاد شده است که در گام بعد، اهداف و استراتژیهای خاص دیجیتال تدوین خواهیم کرد. جهت آشنایی بیشتر با نحوه انجام تحلیل SWOT دیجیتال، میتوانید واحد آموزشی دانلود رایگان، تحلیل SWOT را از لینک زیر دانلود و SWOT دیجیتالتان را ایجاد کنید.
هدف گذاری دیجیتال
طبعا هر نوعی پلنی که ایجاد خواهیم کرد باید بخشی داشته باشد به نام ” هدف گذاری”.
اهداف دیجیتالمان را بعد از تحلیل دیجیتال و قبل از استراتژی دیجیتال تدوین میکنیم.
در بخش قبل، در مورد اینکه چرا هدف گذاری باید بعد از تحلیل دیجیتال انجام شود صحبت کردم، و در مورد اینکه چرا هدفگذاری باید قبل از استراتژی دیجیتال مارکتینگ تدوین شود باید گفت که استراتژیها برای رسیدن به اهداف تدوین میشوند. بنابراین، ابتدا باید اهدافمان را تنظیم تا بتوانیم استراتژیهایمان را تدوین کنیم. استراتژیها تحت تاثیر اهداف تغییر میکنند، به همین جهت است که در مدل SOSTAC ، استراتژیها بعد از اهداف میآیند.
اجزاء هدفگذاری دیجیتال
بطور کلی هدف گذاری در سطوح مختلف پلنها جایگاه ویژهای دارند.
فرقی نمیکند که چه پلنی و در چه سطحی ایجاد میکنیم.
ممکن است در حال تدوین یک پلن تجاری، پلن بازاریابی یا پلن دیجیتال مارکتینگ باشیم. تمامی پرفکت پلنها باید بخشی به نام هدفگذاری داشته باشند. پلن بیهدف ، پلنی ناقص است. اجزاء گام هدفگذاری دیجیتال عبارتند از:
چشمانداز دیجیتال
زمانش رسیده که اهمیت کانالهای دیجیتال بر روی رشد شرکتها را نادیده نگیریم.
نفوذ کانالهای دیجیتال در رشد کسبوکارها به اندازهای رسیده است؛ که ناگزیر هستیم این کانالها را به عنوان کانالهای مستقل، اما در عین حال یکپارچه در نظر بگیریم.
در گذشته پلنرها و استراتژیستهای بازاریابی برای محقق شدن اهداف تجاری، منابع را به کانال کلاسیک بازاریابی اختصاص میدادند و از طریق این کانال برای محقق شدن اهداف تجاری تلاش میکردند. در دنیای امروزی گستره کانالهای دیجیتال به حدی رسیده است که برخی از بخشهای این کانال از کانال سنتی در رشد کسب وکارها پیشی گرفته . در چنین شرایطی ناگزیر هستیم برای رشد و رسیدن به اهداف تجاری یا بازاریابی نگاه مستقلی به بازار دیجیتال داشته و برنامه، چشم انداز ، اهداف ، استراتژی و منابع مجزایی نیز برای این کانال در نظر بگیریم. چشم اندازی که برای کانالهای دیجیتالتان ترسیم میکنیم باید با چشمانداز بازاریابی یکپارچه باشد. داشتن یک چشم انداز دیجیتال الهام بخش، نقطه تمرکز فعالیتهای دیجیتال در آینده را مشخص خواهد کرد.
اهداف بلندمدت دیجیتال
در سلسله مراتب اهداف دیجیتال مارکیتنگ، بعد از چشم انداز ، اهداف بلندمدت را تدوین میکنیم.
اهداف بلندمدت دیجیتال باید در راستای چشم انداز دیجیتالمان باشد.
با محقق شدن هر هدف بلندمدت، پله به پله به چشم اندازمان نزدیکتر خواهیم شد.لازم به یادآوریست که چشم انداز الزاما به صورت 100 درصدی دستیافتنی نیست.
اهداف کوتاه مدت دیجیتال
اصولا دستیابی به اهداف بلند مدت مستلزم شکستن آنها به اهداف کوتاه مدت است.
برای اینکه بتوانید به اهداف بلندمدت دیجیتالمان دست پیدا کنیم، ناگزیریم تا اهداف کوتاه دیجیتال تدوین کنیم.
شاخصهای کلیدی عملکرد دیجیتال
پایینترین سلسله مراتب اهداف، هدفگذاری بر روی شاخصها هستند.
اهداف تدوین شده در سطوح بالادستی توسط شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI ها ردیابی میشوند.
شاخصهای کلیدی عملکرد انواع و سطوح مختلفی دارند، برای یادگیری بیشتر به پست kpi در دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.
یک سطح حرفهایتر شوید!
با کمک واحد آموزشی استپ پلن هدف گذاری دیجیتال، براحتی میتوانید سطوح مختلف اهداف دیجیتالتان را تدوین و آنها را به استراتژی دیجیتال مارکتینگتان متصل کنید.