هدف گذاری SMART در دیجیتال مارکتینگ

هدف گذاری SMART  در دیجیتال مارکتینگ

هدف گذاری SMART در دیجیتال مارکتینگ

هدف گذاری SMART در دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن در شکل دهی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ.

وقتی دیجیتال پلنرها پلن دیجیتالشان را تدوین می‌کنند. تعیین چشم انداز, ماموریت و سطوح مختلف هدف‌گذاری جزو لاینفک پلن دیجیتالشان است.

به همین دلیل است که وقتی پلن دیجیتالمان را با سیستم برنامه‌ریزی و طرح ریزی استراتژیک SOSTAC  تدوین می‌کنیم؛ گام دوم این سیستم منحصرا به هدف‌گذاری اختصاص داده شده است. این به دلیل اهمیت تعریف و توسعه اهداف در سطوح مختلف برنامه‌ریزی است. هدف‌گذاری باید قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ انجام شود. چرا که تدوین چشم‌انداز, ماموریت‌ها و اهداف شکل استراتژی‌های دیجیتال را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تعریف اهداف

اهداف دیجیتال مارکتینگ خاص به منظور حمایت و پشتیبانی از اهداف بلندمدت تعریف می‌شوند. چارچوب SMART  به منظور تدوین اهداف استفاده می‌شود. یکی از مواردی که هنگام تنظیم اهداف SMART  باید مد نظر قرار بدهیم که البته مرحله پس از هدف گذاری است اندازه‌گیری یا کنترل اهداف تنظیم شده است. همانطور که در بالا اشاره کردیم هدف‌گذاری بر روی استراتژی‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد تاثیر خواهد گذاشت. به تعبیری اتصال بین اهداف, استراتژی و شاخص‌های کلیدی عملکرد باید به نحوی باشد که  اعضاء به راحتی بفهمد که هدف چیست. در چنین حالتی اعضا تیم به سمت هدفی ملموس‌تر و قابل اندازه گیری تر حرکت خواهند کرد.

هدف گذاری SMART  در دیجیتال مارکتینگ
SMART چیست؟

واقعیت این است که اهداف خوب باید ویژگی‌هایی داشته باشد.

SMART کمکان می‌کند تا اهداف واقع بینانه‌ بهتری تدوین کنیم.

SMART  مخفف تعاریف زیر است:

خاص(Specific)

اهداف نباید کلی باشند. اهداف خوب حاوی اطلاعات کافی و جزئی در مورد مشکل یا فرصت‌ها هستند. آیا اهداف به اندازه کافی برای اندازه‌گیری مشکلات و فرصت‌های دنیای واقعی ریز شده است.

قابل اندازه‌گیری(Measurable)

اهداف باید به ویژگی کمی یا کیفی داشته باشد به نحوی که بتوان برای آن یک معیار تعریف کرد.

کاربردی و دست یافتنی(Actionable)

اهداف باید قابل دستیابی برای تمام کارمندان و کارکنان باشد به نحوی که باعث تغییر در رفتار آنها برای بهبود عملکرد شود و این بهبود به طور مستمر تا حصول هدف ادامه پیدا کند.

مرتبط(Relevant)

اهداف باید با مسائل و فرصت‌های مرتبط باشد که یک بازاریاب در دنیای واقعی با آن روبه رو است.

محدوده زمانی(Time – bound)

اهداف باید محدوده زمانی برای دستیابی داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود کارآیی و اثربخشی در اهداف حفظ شود.


یک سطح حرفه‌ای‌تر شوید!

تک پلن تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد کلی دیجیتال مارکتینگ” مهارت تحلیل دیجیتال مارکتینگ‌تان را وارد سطح حرفه‌ای‌تری می‌کند.

هدف گذاری SMART  در دیجیتال مارکتینگ

هدف گذاری SMART  در دیجیتال مارکتینگ


نظرات شما

X
قالب ووکامرس