از اینجا شروع کنید
از کجا شروع کنم؟
نقطه شروع همیشه سخت بوده است . این موضوع در مورد بازاریابی و بازاریابی دیجیتال خیلی مهم است .
بازاریابی و بازاریابی دیجیتال هر دو قلب تپنده هر کسب وکاری هستند .
ظهور رسانه های دیجیتال وشبکه های اجتماعی سبب به وجود آمدن مفهوم جدیدی به نام بازاریابی دیجیتال شده است . بازاریابی دیجیتال به عنوان یک کانال مستقل مطرح نیست . بلکه کانالی است که در اصل بازاریابی را تکمیل می کند . شرکت های که از هر دو کانال ” بازاریابی سنتی ” و ” دیجیتال مارکتینگ ” استفاده می کنند باید تلاش کنند هر دوی آنها را یکپارچه کنند .
البته استارت تاپ ها و کسب و کارهای وب محور از این قاعده مستثنی هستند. این دسته از کسب و کار فرایند بازاریابی شان را منحصرا از به صورت آنلاین انجام می دهند . ولی به هر صورت چنانچه تصمیم گرفتید از هر دو کانال استفاده کنید . فراموش نکنید که باید آنها را یکپارچه کنید .
چالش چیست ؟
شاهرگ حیاتی هر سازمانی بخش بازاریابی آن است .
تفاوتی ندارد که اندازه سازمان ، شرکت یا کسب وکارتان چقدر است .
آنچه مهم است این است که وقتی منابعی به هر میزان وارد یک چرخه ارزش می شود باید خروجی داشته باشد. مهمترین خروجی برای شرکت ها ” سود ” است . حتی موسسه های خیریه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ایجاد سود و حفظ آن برای ادامه حیات شرکت خیلی مهم است . بدست آوردن سود به ایجاد یک تعادل ظریف بین منابع و سایر فاکتورها وابسته است.
منابع و به طور کلی 3 منبع کلیدی که اصطلاحا به آن 3M می گوییم باید به نحوی مدیریت شوند تا سودآوری شرکت را تضمن کنند . مختصرا 3M شامل :
» Men : منابع انسانی
» Money : پول
Minute : زمان
مدیریت این 3 منبع کلیدی پایان کار نیست . علاوه بر این 3 منبع کلیدی فاکتورهای خرد و کلان زیادی وجود دارند که باید مدیریت شوند . برخی از این فاکتورها عبارتند از :
» بازار
» نقاط قوت
» نقاط ضعف
» رقبا
» مشتریان
و …..
شرکت هایی برنده اند که بتوانند 3 منبع و فاکتورهای کلیدی مورد اشاره را مدیریت کنند.
چگونه مدیریت کنیم ؟
ساده ترین روش مدیریت یک کسب وکار ” برنامه ریزی ” برای آن است .
با توجه به اینکه موارد فوق مباحث مرتبط با ” بازاریابی” و” بازاریابی دیجیتال ” است . در اینجا شرکت یا کسب وکار برای مدیریت این فاکتورها و منابع نیاز به یک ” برنامه ریزی بازاریابی ” و ” برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال ” دارد . حجم انبوهی از اطلاعات در هر کدام از حوزه های فوق وجود دارد که اگر ندانید از کجا شروع کنید مسیر را گم خواهید کرد و غرق خواهید شد.
اگرآماده اید شروع کنید
اشاره کردیم که ساده ترین روش مدیریت یک کسب وکار ” برنامه ریزی ” است و ساده ترین روش برنامه ریزی ” طرح ریزی ” است . یکی از روش های مرسوم که بزرگترین برندهای دنیا از آنها استفاده می کنند طرح ریزی با کمک سیستم های برنامه ریزی است. سیستم های برنامه ریزی زیادی وجود دارد . برای آشنایی بیشتر با نحوه ” برنامه ریزی و طرح ریزی بازاریابی و بازاریابی دیجیتال ” می توانید از واحدهای آموزشی زیر استفاده کنید .