از اینجا شروع کنید

از کجا شروع کنم؟

نقطه شروع همیشه سخت بوده است . این موضوع در مورد بازاریابی و بازاریابی دیجیتال خیلی مهم است . 

بازاریابی و بازاریابی دیجیتال  هر دو قلب تپنده هر کسب وکاری هستند .

ظهور رسانه های دیجیتال وشبکه های اجتماعی سبب به وجود آمدن مفهوم جدیدی به نام بازاریابی دیجیتال شده است . بازاریابی دیجیتال به عنوان یک کانال مستقل مطرح نیست . بلکه کانالی است که در اصل بازاریابی را تکمیل می کند . شرکت های که از هر دو کانال ” بازاریابی سنتی ” و ” دیجیتال مارکتینگ ” استفاده می کنند باید تلاش کنند هر دوی آنها را یکپارچه کنند . 

البته استارت تاپ ها و کسب و کارهای وب محور از این قاعده مستثنی هستند. این دسته از کسب و کار فرایند بازاریابی شان را منحصرا از به صورت آنلاین انجام می دهند . ولی به هر صورت چنانچه تصمیم گرفتید از هر دو کانال استفاده کنید . فراموش نکنید که باید آنها را یکپارچه کنید . 

 

چالش چیست ؟

شاهرگ حیاتی هر سازمانی بخش بازاریابی آن است . 

تفاوتی ندارد که اندازه سازمان ، شرکت یا کسب وکارتان چقدر است .

آنچه مهم است این است که وقتی منابعی به هر میزان وارد یک چرخه ارزش می شود باید خروجی داشته باشد. مهمترین خروجی برای شرکت ها ” سود ” است . حتی موسسه های خیریه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ایجاد سود و حفظ آن برای ادامه حیات شرکت خیلی مهم است . بدست آوردن سود به ایجاد یک تعادل ظریف بین  منابع و سایر فاکتورها وابسته است. 

منابع  و به طور کلی 3 منبع کلیدی که اصطلاحا به آن 3M  می گوییم باید به نحوی مدیریت شوند تا سودآوری شرکت را تضمن کنند . مختصرا 3M  شامل :

» Men  : منابع انسانی

» Money : پول 

Minute  : زمان 

مدیریت این 3 منبع کلیدی پایان کار نیست . علاوه بر این 3 منبع کلیدی فاکتورهای خرد و کلان زیادی وجود دارند که باید مدیریت شوند . برخی از این فاکتورها عبارتند از :

» بازار 

» نقاط قوت 

» نقاط ضعف

» رقبا

» مشتریان 

و …..

شرکت هایی برنده اند که بتوانند 3 منبع و فاکتورهای کلیدی مورد اشاره را مدیریت کنند. 

 

چگونه مدیریت کنیم ؟

ساده ترین روش مدیریت یک کسب وکار ” برنامه ریزی ” برای آن است . 

با توجه به اینکه موارد فوق مباحث مرتبط با ” بازاریابی”  و”  بازاریابی دیجیتال ” است . در اینجا شرکت یا کسب وکار برای مدیریت این فاکتورها و منابع نیاز به یک ” برنامه ریزی بازاریابی ” و ” برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال ” دارد . حجم انبوهی از اطلاعات در هر کدام از حوزه های فوق وجود دارد که اگر ندانید از کجا شروع کنید مسیر را گم خواهید کرد و غرق خواهید شد. 

 

اگرآماده اید شروع کنید 

اشاره کردیم که ساده ترین روش مدیریت یک کسب وکار ” برنامه ریزی ” است و ساده ترین روش برنامه ریزی ” طرح ریزی ” است . یکی از روش های مرسوم که بزرگترین برندهای دنیا از آنها استفاده می کنند طرح ریزی با کمک سیستم های برنامه ریزی است. سیستم های برنامه ریزی زیادی وجود دارد . برای آشنایی بیشتر با نحوه ” برنامه ریزی و طرح ریزی بازاریابی و بازاریابی دیجیتال ” می توانید از واحدهای آموزشی زیر استفاده کنید . 


X
قالب ووکامرس